Intervención Pública #1

Intervención Pública #1

4 loudspeakers were hanged from the 4 sides of the clocktower at Retiro Square, next to the Main Train Terminal. Through each speaker, material from the P.A.I.S. Archive was reproduced, proposing a “dialogue” between the architecture and the sounds. Through the north side of the Tower, recordings from the ambulant vendors talked with the Main Train Terminal. Facing south towards the Sheraton Hotel, recordings from the police scanners were heard. Through the west side, recordings from the street preachers talked to the monument for the Malvina’s war heroes. Finally, recordings from musicians performing in the streets were heard through the south side. Premiered October 18th, 2002.

The project was done again in November 15th, 2008, as part of La Noche de los Museos (The Night of the Museums), a night long art event that happens once a year in Buenos Aires, organized by the city culture ministry. For that version, the piece was revisited: a new intro and finale were added and  artist Federico Joselevich performed live a series of video streams transformed in real time, that were projected on 4 different screens, each one of them placed at the base of each side of the tower. Click here to see the videos and please visit www.area3.net for more info on Federico Joselevich.

Excerpt from the 2002 version: torremonumental_frag

Excerpt from the new ending of the 2008 version: torre2008_23hs_final

Production Credits:

Dirección General de Museos (GCBA). Archivo PAIS (Programa Teatro Acústico – UNQ)

Curated by Horacio Torres

Site: Torre Monumental, Retiro Square.

Dates: October 18th, 2002 (first iteration). November 15th 2008 (second iteration)

With thanks to Hernán Kerlleñevich, Pablo Chimenti, Programa Teatro Acústico (UNQ), DXARTS (UW).

[cincopa AMDAotK535XU]

PROGRAM NOTES:

tres obsesiones:
la calle, el encierro, la frontera; una cuarta posible: el accidente

hay una música en el caótico equilibrio sonoro de la calle/una música sutil que nuestra percepción construye/una música a descubrir/en el habla cuidadosamente compuesta de los
vendedores en el tren/en la sordidez reverberante de Constitución/en la noche silenciada y vaciada de gente/en el inagotable repertorio tímbrico de los colectivos/en las mínimas diferencias de los chirridos del subte “c” / nos hundimos al son de una música maravillosa e inaudita

ella que anheló ser otra, una ciudad de sentencias, de libros, de dictámenes, a cielo 
abierto yacerá entre ciénagas  pero le endiosa el pecho una alegría inexplicable:
Buenos Aires se encuentra por fin con su destino sudamericano.

la plaza de Retiro modulada por sonidos de otras plazas, de otras estaciones de tren, de otras calles…/la torre como un atalaya sonoro, proyectando, duplicando, reemplazando, restituyendo, señalando/sonidos de Constitución, sonidos de Once, sonidos de onda corta produciendo un reflejo aberrante de la ciudad / sonidos diferidos, de otros tiempos y espacios, sonando junto a sonidos de nuestro aquí y ahora.

Norte: vendedores ambulantes [plaza Constitución, transportes públicos/1985-2002]
Sur: P.F.A. [setiembre 2000]
Este: músicos callejeros [Buenos Aires 1991-2002]
Oeste: oradores [Pastor Heredia plaza Once, 1993/Evangelistas en el Obelisco, 1992; y otros]

(los disturbios no son de la calle, son nuestros)