Resonances, Turbulences and Explosions for 3D sounds

>> english

Resonances, Turbulences and Explosions is a series of short acousmatic pieces for 3D sound that explore the inner soundscapes of each letter of the alphabet. Using analysis and re-synthesis techniques within an algorithmic composition environment, each piece takes the recording of a single phoneme to turn it inside out, unfolding in the process their latent acoustic beauty. The series takes its name from the basic acoustic properties of speech: when we speak, we filter turbulent streams of air, resonate in our heads periodic interruptions of those streams and release abruptly built up pressure under the glottis.
This long-term project represents the continuation of my decade-long artistic research on the tensions between sound and meaning within spoken word, and its possibilities as a musical material. Evolving from my early pieces that explored the poetic resonances of everyday speech using field recordings and collage techniques, the current series reaches an utmost abstraction point in my investigations. By immersing ourselves in the hidden soundscapes within the smallest sonic units capable of conveying a distinction in meaning, the series becomes a search for language’s ultimate acoustic matter and meaning.

>> español

La serie Resonancias, Turbulencias y Explosiones es un proyecto a largo plazo que se propone la exploración acústica del alfabeto, a partir de la creación de piezas electrónicas breves para sonido en 3 dimensiones. Cada pieza utiliza las componentes acústicas de una letra del abecedario para revelar y desplegar el paisaje sonoro interior latente en ella.
La serie toma su nombre de las propiedades acústicas básicas de la oralidad: cuando hablamos, filtramos columnas de aire turbulento, hacemos resonar interrupciones periódicas de esas columnas y liberamos abruptamente presión acumulada debajo de la glotis.
El proyecto resulta la culminación de más de una década de investigaciones y producciones musicales explorando las tensiones entre sonido y sentido en la voz hablada, y sus posibilidades como material musical. Al proponer sumergirnos en la interioridad misma de cada fonema, la mínima unidad sonora de la palabra, la serie se plantea como la búsqueda del sonido y sentido último de nuestro lenguaje.

Supported by:

DXARTS, University of Washington, Seattle USA.

Escuela Universitaria de Artes, Universidad Nacional de Quilmes, Buenos Aires, Argentina.

Programa de Investigación I+D Sistemas Temporales y Síntesis Espacial en el Arte Sonoro, EUdA-UNQ, Buenos Aires, Argentina.

Fondo Nacional de las Artes, Argentina.

Ibermúsicas. Programa de Fomento de las Músicas Iberoamericanas.

CMMAS Centro Mexicano para la Música y las Arte Sonoras.

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